עתירה לבג"ץ נגד רפורמת הסלולר: פגיעה בחצי מיליון חרדים

איתי גדסי No Comments on עתירה לבג"ץ נגד רפורמת הסלולר: פגיעה בחצי מיליון חרדים

ועדת הרבנים לענייני תקשורת, ארגון נוער חרדי ורשת מוסדות חינוך חרדי בעתירה לבג״ץ נגד שר התקשורת הנדל בדרישה לעצור את רפורמת ניוד הטלפון הכשר: פגיעה בחופש הדת של חצי מיליון חרדים

בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת הרבנים לענייני תקשורת, ארגון פרחי הדגל ורשת מוסדות תפארת דוד הגישו הבוקר (שלישי) עתירה לבג"ץ נגד שר התקשורת יועז הנדל ובו דרישה למתן צו שיעצור את רפורמת ניוד הטלפון הכשר.

"חובת ניוד של קווים כשרים לקומות מספרים שאינן כשרות ופריצת מנגנון ההגנה של המכשירים הכשרים כך שיאפשרו שירותים לא כשרים, תוביל לקריסתו של שירות הקו הכשר עליו נמנים כ-500,000 מנויים מקרב המגזר החרדי", נכתב בעתירה. "כל זאת, תוך פגיעה בלתי חוקתית בזכות לתרבות ובזכות לחופש דת, תוך חריגה מסמכות, שקילת שיקולים זרים וקידום מטרות זרות לתכליות החוק, על בסיס תשתית עובדתית חסרה, לקויה ושגויה ותוך פגיעה בכללי הצדק הטבעי. שר התקשורת הפר את החובה להימנע מפגיעה בזכות לחופש הדת ובזכות לתרבות ואת החובה למנוע פגיעה בזכויות אלה תוך ניסיון כפייה של אידיאולוגיה אישית והשקפות אמוניות על אורח החיים של המיעוט החרדי".

לצד הבקשות לצו על תנאי וצווים מוחלטים בעתירה, מתבקש בית המשפט להוציא צו ביניים המורה על אי כניסתה לתוקף של החלטת שר התקשורת עד להכרעה בעתירה זו. "בית המשפט מתבקש ליתן צו ביניים המורה על השהיית כניסתן לתוקף של החלטות משרד התקשורת עד להכרעה סופית בעתירה. כניסתן של חלקן לתוקף כבר ביום 31.7, כקבוע בהחלטה עצמה, תגרום פגיעה אנושה – בלתי הפיכה – בשירות הקו הכשר.

עוד נכתב בעתירה: "בית המשפט מתבקש לקבוע דיון מהיר, לאור החלטת משרד התקשורת המקרינה באופן ישיר על אורח חייהם של כחצי מיליון תושבים מקרב הציבור החרדי בישראל ברמה האישית, המשפחתית ואל מול מוסדות החינוך, ומסכנת את עולמם התרבותי והדתי. החלטת משרד התקשורת מפרה את הדין, ונשענת על תשתית עובדתית חסרה ביותר. ההחלטה מפירה האיזון העדין ואת הסטטוס קוו ביחסי המדינה עם הציבור החרדי תוך פגיעה בלתי מידתית בחופש הדת של הפרטים הנמנים על ציבור זה ופגיעה בזכותם החשובה לתרבות ולאורח חיים משלהם. לפיכך יש למצות את הדיון בעתירה במהירות האפשרית בטרם יגרמו נזקים בלתי הפיכים ופגיעה עמוקה בציבור.

"שר התקשורת יועז הנדל מתערב ברגל גסה בהסדר פרטי-קהילתי וגוזר כלייה על שירות ״הקו הכשר״ המשרת את הציבור החרדי בישראל. שירות זה מבוסס על הסדר ייחודי שנרקם במשך קרוב לשני עשורים והפך לחלק מהסטטוס-קוו בין החברה החרדית לחברה הכללית בישראל. כך, באבחה אחת, מבקש שר התקשורת להפר את האיזון בין חירות הפרט והקבוצה לבין סמכותניות השלטון ולערער את תפיסות העולם הדמוקרטיות היסודיות המגולמות בביטוי – חֲיֵה וְתֵן לִחְיוֹת.

"שר התקשורת כופה אידיאולוגיה אישית-חילונית על ציבור רחב של חצי מיליון מנויי שירות הטלפון הכשר, וזאת בניגוד מוחלט לעמדת משרד התקשורת ערב כניסתו לתפקיד, ובניגוד מוחלט לרצונו של הציבור החרדי, שלטובתם, כביכול, מתיימר שר התקשורת לפעול.

"לנימוקים הכלכליים של משרד התקשורת אין בסיס במציאות, ולא נתמכו בכל נתון אמפירי. המצב הוא הפוך בתכלית. מגוון המכשירים הכשרים הוא רחב ביותר, מחירי המכשירים הכשרים לא יותר יקרים ממכשירים דומים לא כשרים ומחירי המסלולים הכשרים הם הנמוכים ביותר. לדוגמא, המסלול הכשר של רמי לוי תקשורת עלותו היא 9.90 ש"ח לחודש וכנראה בין המסלולים הזולים בעולם".

במסגרת העתירה הוגשה חוות דעת של הכלכלן רועי רוזנברג ששימש כמשנה לכלכלן הראשי של רשות התחרות. רוזנברג ביצע בדיקה עצמאית של תעריפי המסלולים הכשרים ושל תעריפי המסלולים הכלליים, ומצא שמגוון החבילות הכשרות הוא מרשים ומגוון למדי לאור העובדה שמדובר רק ב- 5% מכלל המנויים. הוא מצא שתעריפי המסלולים הכשרים נמוכים יותר מהמסלולים הקרובים להם מבחינת היקפי שימושים בשוק הכללי. בנוסף, בדק עצמאית את מחירי המכשירים הכשרים אל מול מחירי המכשירים הפשוטים הקרובים להם ומצא שמגוון המכשירים הכשרים רחב מזה של המכשירים הפשוטים שאינם כשרים וכי מחירי המכשירים הכשרים דומים מאד לאלו שאינם כשרים. בהתאם לבחינתו של רוזנברג, רוב החברות הסלולאריות מקיימות קומות כשרות ומתחרות זו בזו על ליבו של הצרכן הכשר. לאור זאת, מסיק רוזנברג כי מתקיימת בקו הכשר תחרות שאינה פחותה מהתחרות הקיימת בשוק הכללי הן בתחום המכשירים והן בתחום מחירי המסלולים.

"הטענות השונות בדבר הפגיעה התחרותית שנגרמה כתוצאה מאופן פעילותה של וועדת הרבנים, בשירות הכשר בהשוואה לשוק הכללי, כפי שהן מופיעות במסמכי רשות התחרות ומשרד התקשורת, אינן מבוססות ואינן נתמכות בבדיקות אמפיריות כלשהן או בעובדות הבסיסיות ביותר הנדרשות על מנת לתמוך באותן טענות. הן רשות התחרות והן משרד התקשורת הם גופים שהחוק הסמיכם לדרוש מידע רחב מאוד על מנת לבצע ניתוח מעמיק טרם קבלת החלטה. בוודאי שבמקרה זה בו להחלטת השר השלכות משמעותיות על ציבור גדול בישראל, היה מצופה לראות ניתוח מעמיק, מבוסס נתונים, של רמת התחרות הקיימת וההשלכות התחרותיות של ההחלטה. בחוות דעתי הצגתי את שלל הנתונים שהגופים הללו היו יכולים לאסוף, ואת מגוון הבדיקות שהיה ניתן לערוך כדי לבחון האם מי מהטענות הללו אכן מתקיימת. המלצת רשות התחרות, והיותה בסיס לקבלת החלטת שר התקשורת בשימוע הקו הכשר, מבלי שנערכה כל בדיקה כלכלית מבוססת-נתונים, מהווה לדעתי שגיאה מקצועית משמעותית", נכתב.

העותרים טוענים שמשרד התקשורת נשען על מכלול שמועות וגוזמאות, והתעלם מכל הנתונים שהוצגו לו במסגרת השימוע המוכיחים את ההיפך הגמור מכל קביעותיו שבכתב השימוע. "החלטת השר לא רק שמבטלת את מרבית תכונות השירות הכשר אלא גם תפגע כלכלית בציבור המנויים, כך שהמנויים הכשרים יצאו קרחים מכל הכיוונים – גם השירות שיסופק להם יהיה פגום, עקר ומרוקן מתוכנו, ואף המחירים עשויים להיות גבוהים יותר ובשום אופן לא זולים יותר מאלו המאפיינים את שירות "הקו הכשר" כיום.

העותרים מציינים ש"דברי שר התקשורת שנשמעו בפומבי כלפי ועדת הרבנים היו כוזבים, מהווים הוצאת לשון הרע וחסרי כל בסיס. מדובר לפי העתירה בהכפשות ובדיסאינפורמציה חסרת תקדים, הנאמרת על ידי שר בממשלת ישראל, הפוסלות את שר התקשורת לאור דעותיו הקדומות לעסוק בנושא ציבורי זה".



0 תגובות